۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۱۵

مهر بررسی می‌کند؛

سرنوشت مبهم ۲۰ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه در خراسان شمالی

سرنوشت مبهم ۲۰ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه در خراسان شمالی

بجنورد- استاندار خراسان شمالی طی دو سال اخیر وعده‌های فراوانی به مردم استان داده که می توان به امضای ۲۰ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه اشاره کرد اما سرنوشت این تفاهم نامه ها مشخص نیست.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ خراسان شمالی طی سال‌های گذشته فراز و نشیب فراوانی را تجربه کرده است. در این مدت مسئولان ملی زیادی به استان آمدند و رفتند و در این بین وعده‌های ریز و درشت بسیاری نیز به مردم داده شد.

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی و نماینده عالی دولت در این استان نیز قول‌های فراوانی را به مردم داد؛ از تصویب ده‌ها میلیارد تومان اعتبار و انعقاد هزاران میلیارد تومان تفاهم نامه تا افتتاح چندین و چند پروژه که هنوز به سرانجام نرسیده است.

از این رو خبرگزاری مهر سعی دارد بر وعده‌های استاندار خراسان شمالی مروری داشته باشد و این قول‌ها را مطالبه کند تا مردم بتوانند از اجرای آنها بهره‌ای ببرند.

ابتدا می‌توانیم از سال ۹۸ شروع کنیم؛ زمانی که حسن روحانی به خراسان شمالی سفر کرد و طبق آن تفاهم نامه‌های فراوانی منعقد شد. البته مردم خراسان شمالی از وعده‌های رئیس جمهور دل خوشی نداشتند زیرا فاز دوم پتروشیمی خراسان که توسط خود رئیس جمهور کلنگ زنی شده بود هیچ پیشرفتی نداشته است. با این حال محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در حاشیه این سفر گفت: ره آورد سفر پر خیر و برکت رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به این استان امضای ۲۰ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه است.

اینک که حدود ۲۰ ماه از این گفته استاندار می‌گذرد مردم خراسان شمالی این سوال را دارند که سرنوشت این ۲۰ هزار میلیارد تومان چه شده است؟ آیا این اعداد بزرگ وارد استان شده و یا صرفاً روی کاغذ و در جلسات مختلف مانده است؟

از موزه فرش تا فاز دوم پتروشیمی

استاندار خراسان شمالی در یکی دیگر از وعده‌های خود، در روز ۴ خرداد ۹۸ گفت: موزه فرش برای به نمایش گذاشتن فرش‌های نفیس ایرانی، حداکثر تا یک ماه دیگر در استان راه اندازی می‌شود.

در صورتی که تا ۳ ماه دیگر این موزه افتتاح نشود می‌توان یکی از طولانی‌ترین وعده‌های استان را به ثبت رساند؛ پروژه‌ای که بنا بوده یک ماهه افتتاح شود اما پس از ۲ سال همچنان در انتظار است. البته علی مستوفیان، معاون صنایع دستی خراسان شمالی در تیرماه سال گذشته بدون اشاره به وعده استاندار در خرداد ۹۸، در این خصوص بیان کرد: تداوم شیوع کرونا افتتاح موزه فرش استان را، که قرار بود در شیروان افتتاح شود، به تأخیر انداخته است. حال این سوال مطرح می‌شود در فاصله خرداد ۹۸ تا اسفند ۹۸ که خبری از کرونا نبود چرا این پروژه به بهره برداری نرسیده بود؟

یکی دیگر از مطالبات همیشگی مردم از دولت فعلی اجرای فاز دوم پتروشیمی خراسان بوده و هست اما همواره مردم در میان وعده‌های بیشمار مسئولان گیر افتاده‌اند. فرای از وعده‌های ریز و درشت مسئولانی همچون معاون اول رئیس جمهور در این خصوص، استاندار خراسان شمالی حتی از تنظیم برنامه زمان بندی اجرای فاز دوم پتروشیمی خبر داد. شجاعی در اسفند ماه سال ۹۷ گفت: با توجه به خواست مردم استان برای اجرای طرح توسعه پتروشیمی، برنامه زمانبندی اجرایی شدن فاز دوم پتروشیمی خراسان تنظیم شد.

وی با تاکید بر تلاش برای عملیاتی کردن تمامی امور مربوط به استان افزود: در نشستی که اخیراً با حضور نمایندگان خراسان شمالی در مجلس و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی برگزار شد، تمام بخش‌های مربوط به طرح توسعه پتروشیمی به تفکیک تعهدات استان و شستا، تعیین و در قالب یک برنامه زمانبندی به توافق طرفین رسید.

حال به نظر می‌رسد استاندار خراسان شمالی باید پاسخ دهد که سرانجام این برنامه ریزی ها چه شد؟ چرا وی مردم استان را باری دیگر امیدوار کرد اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت؟

صفی که برچیده نشد / سرمایه گذارانی که نیامدند

یکی دیگر از خواسته‌های محمد علی شجاعی برچیده شدن صف ارزاق بود. استاندار بارها و بارها در جلسات گوناگون بر این مسئله تاکید کرد. تاکیداتی که در کوتاه مدت گاهی جوابگو بود اما هیچ گاه به یک روند ثابت نرسید.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در این خصوص بیان کرد: ایجاد صف برای دریافت اقلام یارانه‌ای نشان از بی برنامگی دستگاه‌های مسئول دارد و باید بساط این صف‌ها از استان برچیده شود.

اتفاقی که در ماجرای کالاهایی همچون مرغ و روغن به شدت نقض شد و مردم زیادی مجبور به ایستادن در صف برای دریافت کالا مورد نیاز خود شدند. به این ترتیب می‌توان گفت این خواسته شجاعی نیز به سرانجام دلخواه نرسید؛ هرچند این مسئول علت صف مرغ را بزرگنمایی رسانه‌ها دانست و نه عدم مدیریت.

استاندار خراسان شمالی همواره یکی از علل عدم سرمایه گذاری در استان را عده‌ای همیشه مخالف می‌دانست. شجاعی این افراد را «ضد توسعه» می‌نامید و معتقد بود مخالفت‌های این گروه‌ها باعث می‌شود سرمایه گذاران مختلف مایل به حضور در خراسان شمالی نباشند.

اما این سخن تا چه حد به واقعیت نزدیک است و آیا سرمایه گذاران واقعاً به خاطر چند متن در شبکه‌های اجتماعی به استان سفر نمی‌کنند؟

محمد علی شجاعی در مرداد ماه ۹۸ از اعلام آمادگی سرمایه‌گذارانی از کشورهای عمان و قطر برای سرمایه گذاری در پروژه‌های بزرگ استان خبر داد.

وی افزود: حضور سرمایه گذاران مذکور با مجموعه وزارت امور خارجه قطعی شده و این سرمایه گذاران مبالغ زیادی سرمایه گذاری می‌کنند لذا اعضای اتاق بازرگانی استان طرح‌های خود را در این راستا ارائه دهند.

اینک که در آستانه پایان دولت هستیم استاندار خراسان شمالی باید پاسخگوی این وعده نیز باشد؛ مگر حضور سرمایه گذاران عمان و قطری قطعی نبود؟ آیا در این حوزه نیز کسی مخالفت کرد؟

یکی دیگر از وعده‌های نماینده عالی دولت در خراسان شمالی را می‌توان در سخنان ۱۰ شهریور سال ۹۸ وی جست. شجاعی در این زمان گفت: همایش بین‌المللی جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی نهم و دهم دی ماه امسال در بجنورد برگزار می‌شود.

اتفاقی که نه به صورت مجازی و نه به صورت حضوری هیچ گاه رخ نداد. به این ترتیب عدم جذب سرمایه گذار فعال در استان را می‌توان دیگر شکست استاندار دانست؛ شکستی که وی در تلاش است آن را بر گردن دیگران بیندازد.

وعده‌هایی که هیچ گاه به سر نرسید

از دیگر دستورات استاندار خراسان شمالی می‌توان به جمع آوری کارتن خواب‌ها اشاره داشت. شجاعی در آبان ۹۸ گفت: نباید شاهد حضور هیچ کارتون‌خوابی در سطح شهرستان‌ها باشیم.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی به تمامی فرمانداران و شهرداران دستور داد تا حضور کارتون خواب‌ها در سطح شهرها را ممنوع کنند و بیان کرد: تمامی مدیران در قبال چنین افرادی مسئول هستند و نباید این افراد را به حال خود رها کنند.

به نظر می‌رسد این دستور نیز بدون پشتوانه رها شده است زیرا وضعیت همچنان مانند سال ۹۸ بوده و تفاوتی نکرده است. آیا نباید فردی این دستورات متعدد را پیگیری کند؟

محمد علی شجاعی در دی ماه ۹۸ نیز وعده داد: تا پایان سال، هشت بازارچه محلی در شهرستان‌های استان دایر می‌شود و فرمانداری‌ها باید اقدامات انجام شده در این زمینه را به استانداری گزارش کنند.

پس از گذشت نزدیک به ۱۵ ماه از این دستور نیز خبری منعکس نشده و در واقع این وعده نیز بر روی زمین مانده است.

یکی دیگر از وعده‌های این مسئول در سال ۹۸ بیمه تمام روستاییان بود. وی در این خصوص گفت: تمام روستاییان این استان ۸۶۳ هزار نفری تا پایان بهار سال آتی، زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

اما نه در بهار، بلکه در زمستان سال ۹۹ محمد رضا موفق، مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: ۷۳ درصد جمعیت روستایی و عشایری استان بیمه هستند.

به این ترتیب می‌توان بیمه تمام روستاییان خراسان شمالی را یکی دیگر از وعده‌های محقق نشده استاندار خراسان شمالی دانست.

حسرت ادامه دار پروازهای خارجی

استاندار خراسان شمالی در تیر ماه سال گذشته از بهره‌برداری ورزشگاه ۶ هزار نفره بجنورد تا پایان دولت دوازدهم خبر داد و گفت: اکنون عملیات اجرایی آن ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هر چند تا پایان دولت دوازدهم فرصت زیادی باقی نمانده است، وضعیت این ورزشگاه تعریفی ندارد و تقریباً به حال خود رها شده لذا بعید است این وعده شجاعی نیز محقق شود.

از دیگر وعده‌های پیاپی شجاعی می‌توان به برقراری سفرهای خارجی از بجنورد اشاره داشت. شجاعی در یکی از این وعده‌ها در تیر ماه ۹۹ گفت: نخستین پرواز خارجی این استان ماه آینده از بجنورد به مقصد عشق آباد، پایتخت ترکمنستان صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته در هفته ۲ پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران - بجنورد - عشق آباد صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ برنامه پروازی بین ایران و ترکمنستان وجود ندارد که برقراری ۲ پرواز در هفته، در مسیر یاد شده، می‌تواند منجر به افزایش ارتباط و پررنگ‌تر شدن تبادلات بین دو کشور شود.

از این زمان نیز مدت‌ها گذشته و هیچ خبری از سفرهای خارجی نیست لذا می‌توان پروازهای خارجی را دیگر وعده عملی نشده شجاعی دانست.

شجاعی در مرداد ماه سال گذشته در خصوص طرح بازگشایی انتهای خیابان «قیام» به سمت دانشگاه بجنورد، برای کوتاه کردن مسیر تردد دانشگاهیان و تسهیل در امر رفت و آمد آنان، گفت: قانون، تکلیف شهرداری بجنورد را در بحث محدوده شهری مشخص کرده است که باید اقدامات لازم را در چهارچوب آن انجام می‌داد و پس از انجام وظیفه شهرداری در بازگشایی خیابان، ساماندهی ادامه مسیر یاد شده در خارج از محدوده شهری، بر عهده مجموعه راهداری استان خواهد بود.

وی تاکید کرد: شهرداری و اداره کل راهداری باید هرچه سریع‌تر اقدامات حوزه خود، برای اتصال انتهای خیابان قیام به دانشگاه بجنورد را به سرانجام مطلوب برسانند.

علی رغم تأکیدات استاندار همچنان خبری از بازگشایی این مسیر نیست و مشخص نبوده دانشجویان دانشگاه بجنورد بناست چه زمانی از این مسیر مهم استفاده کنند.

این تنها بخشی از وعده‌های محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی بود؛ وعده‌هایی که عموم آن محقق نشد. اکنون مردم این مطالبه را دارند که چرا استاندارشان نمی‌تواند به حرف‌های خود عمل کند.

کد خبر 5179842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha